18 May 2013

Seorang Nazurah Aishah




Assalamualaikum,
Happy weekend uolss...

I am back with my book's review. Nie dah minggu kedua ai stay silently at home. Did all house chores. Homemade cooked. Alhamdulillah. Even ai quite bored as usual tapi malas nak buat a lot of things. So nie adalah buku ketiga dalam 2 minggu. 

Buku yg bertajyk Bukan Hanya Ada Kita ditulis oleh Nazurah Aishah. Once aku ternampak hasil tulisan kak Naz a.k.a Lily (dalam blognya), aku decide nak beli. Sebab apa? Sebab aku always baca blog dia, www.nazurah-nazurah.blogspot.com dulu, sebelum dia berhenti seketika untuk mencoretkan isi hatinya disitu. Skang beliau dah ada blog baru, www.seorangnazurah.blogspot.com 

Aku suka baca blog dia, sebab hasil tulisan terasa sangat dekat, maybe sebab dia ikhlas tulis mengenai apa yang berlaku dalam hiup hariannya. Mengenai orang2 yang hadir dalam hidupnya. Membuatkan aku terasa seperti im in her life. Maybe jugak my life quite complicated as her. I love to read her novel yang cerita mengenai hal persekitarannya sendiri. Cerita sebegini lebih mudah untuk dirasai. 

Sinopsis novel :

"Hati ingin selalu bersama kerana dialah bahagia, tetapi dalam dunia ini.. Bukan Hanya Ada Kita."

Telah ditakdirkan bahawa aku, Medina akan menjadi isteri kedua kepada Zahrin, biarpun aku telah berikrar tidak akan sekali-kali menyakiti hati perempuan lain sebagaimana hati ibuku.

Dia bahagia yang aku pinjam tanpa izin...dan aku tidak akan menuntut lebih daripada apa yang Aiza dapat. Aku tidak akan menyusahkan Zahrin kerana aku mahu jadi "jiwanya yang tenang". 

Salahkah senyum ini pabila ada insan lain yang bersedih? Berdosakah bahagia ini apabila nanti ada insan lain yang meneruk rasa? 

Tidak ada perempuan yang dengan mudahnya reda menerima seorang lagi perempuan dalam hidup suaminya. Dan aku tidaklah terlalu kejam untuk meranapkan kebahagian orang lain. 

Jika bahagia ini milik kita biarlah kita berteman sampai abadi. Jika ini bukan jalannya biarlah kita dibentangkan pilihan yang mendamaikan. 

Setelah sekian lama aku sangat payah nak abeskan satu novel, tapi novel nie aku dah dapat kembali speed bacaan macam zaman muda2 dulu... Opsss, bukan muda... Zaman remaja dulu. Hihihi! 

For me, aku suka novel nie. Ringan. Tapi jalan cerita yang perlu dihayati. Lebih ikhlas. Tulus. Dekat dengan hati. Nape la aku dok sebut sangat perkataan hati yer?  Sebab aku rasa watak tu sangat dekat dengan watak aku sendiri. Kalo tak banyak, sikit aje la. Hihi! Tapi bukanlah soal poligami tu yang sama ngan aku lak, kang pengsan mak aku dibuatnya. Hahahaha! Aku masih inginkan monogami. 

Aku taktau la sekiranya penulis ini menjadikan kisah hidupnya sebagai jalan cerita. Tapi kalo uols rajin nak membaca, bacalah blog beliau yang awal. Mungkin korang akan mengiyakan apa yang aku cakap ni. 

Latar cerita yang berlandaskan cinta, kasih sayang, kesetiaan, pengorbanan dan juga perkongsian, menjadi asas cerita ini. For me, antara novel yang bagus dikalangan novel2 lain yang tumbuh macam cendawan until sukar untuk kita decide dan beli sebab taktau best ke tak. Kan??

Anyway, enjoyr your reading. Aku sangat suka membaca. Thanks for my mum sebab belikan aku bahan bacaan since umur aku 6 tahun, dan diusia 7 tahun aku dah pandai baca novel kanak-kana Enid Blyton dalam keadaan diam. Satu hari nanti jika ditakdirkan aku ada anak, aku nak dia dipupuk dengan semangat membaca sesuai dengan ayat al-Quran, "iqra' bismirabbikalazi qalaq....".


Love,
Wanie Othman

No comments:

Post a Comment

The sadness thing in your life

Just a quick update as a reminder to myself Its really hard to accept that life as a fat woman actually. Hahahaha For the 1st time aku merun...