22 March 2012

Opera Van Java

Lately nie hari2 status aku asyik tensen aje, if anyone been annoyed dengan status FB aku pon, apa aku kesahh... it is my own pages. Tak kaco orang pon, x suka remove aje la, x pun hide kan? Aku pon ada buat jugak kat orang lain kalo aku rasa menyampah. Yela our own private pages, kan?

Secara jujurnya since aku keja, this year really though for me. Sangat mencabar for me. Hampir setiap hari I feels sooo down. Not down to earth la. Semangat and produktiviti makin menjunam. Junam kadang2 hampir ketanah. Down to earth jugak la macam tu. Ahaks! Tahun nie baru masuk tahun kelima aku keja dalam bidang nie, tapi cabarannya Masya Allah sangat hebat. Aku tahu for certain people will said... alaaa...kami dulu pon macam tue or lagi hebat or kami dah pernah rasa.... Yes I know laaa sebab kita dibidang yang sama. But the burden that u and me carried are totally different. =(

Jadinya hari2 aku sawan takpon sedikit kegilaan. Gila nak tahan rasa hati, gila nak layan kerenah public plak tuh. So macam mana caranya nak releasekan segala tekanan yang ada? Mesti ada cara kan untuk bertahan dalam bidang ini. Sejak aku check blood pressure 2 kali kat umah and the result are nearly 140. Aku jadi takot, kenapa lak aku harus dapat penyakit khidmat nie... Adoiii aiii....!!! Tanak! Katakan Tak Nak for Penyakit Khidmat.

So apa cara untuk kurangkan kadar tekanan? Aku ada cara aku sendiri untuk mengubat lara aku ini;

1. Think in positive ways
Memang bila dalam keadaan marah, kita akan cakap suka hati. Sesedap hati. Sampai rasa lega. Tapi tue bukan cara yang bagus. Yang seeloknya bila marah or stress, kita duduk kat tempat sendiri. Tarik nafas. Dan bila orang lalu-lalang cuba senyum jugak. Jangan lak pandang orang macam orang tue bersalah, kan? Senyum pon leh mengurangkan stress tau. Sebab sometime bila kita tarik nafas and lepaskan, satu kelegaan and kepuasan. Kita cam dah buang tekanan. Kemarahan tue jangan simpan terus, pikir dengan positif. Lojik atau tak tindakan kita td. Jangan terus letakkan in the negative ways. Sebab tu aku tanak mula dengan persepsi tak bagus kat orang, sebab tak kenal maka tak cinta kan? Even kadang-kadang terlampau sangat dapat dicintai. Huhu! Aku pon taktahu apa perangai aku nie, yang pasti bila seseorang dapat kelebihan atau lebih baik dari aku dalam soal kerja atau kehidupan, aku tak pandang dorang dengan perasaan iri hati, busuk hati ker sakit hati ke..anggap je itu rezeki. Sebab setiap orang dah dijanjikan dengan rezeki masing-masing. Ada orang lebih dan ada orang yang kurang. 

2. Dapatkan rakan sekerja 
Sebenarnya rakan sekerja antara individu yang dapat membantu kita mengurangkan stress, camne dengan bercerita dengan mereka. Tapi cerita je, jangan pulak nak letakkan bebanan pada diorang. Kan sharing is caring?? Hmm, jangan asyik kita je nak minta orang dengaq ceta kita, situasi kena win-win la...kadang-kadang dorang ada masalah. Kita pulak jadi tempat luahan perasaan.

3. Makan
Nie part yang tak bagus sebenarnya...hahaha! Tapi memang makan, selalunya sangat menarik. Tambah2 makanan yang sedap2 itu. Haha! Inilah nikmatnya bila keje area bandar, kiri kanan belakang depan, semua tempat perabih duit. Hihi! Sebab tu aku selalu diperli, asyik asyik haplod pasal makan aje kat FB. Ello, I bagi panduan ye kat uols. Mana sedap, mana tak sedap. Kan? 

4. Layan Opera Van Java
Part nie memang aku tak penah cakap kat sesapa. Ahaks! Sebab ada yang tak faham apa kebenda la yang lawak sangat dengan rancangan nie. Tapi sumpah wey lawak amat nih! Opera Van Java is Indonesian TV programme. Kalo kat Mesia, dia tayang kat cenel 141. Korang kena langgan laa.... Aku layan this programme since Opera Van Java: Upin n Ipin. Sumpah memang lawak. So every night at 10, aku memang akan change to this channel untuk melayan. Hihi! kadang-kadang terbahak-bahak aku gelak. Lawak dorang memang gila la kiranya but for those people yang faham aje la. =) Tapi ni antara ubat yang aku amek setiap hari la. Atleast kalau aku tak gelak kat pejabat, aku balik gelak sesorang kat umah. Yang penting hati aku aman dan tenang. =)

 
Nie la group yang aku suka tuh =)

Nie diantaranya cara aku kurangkan stress, walaupun kadang-kadang ada tekanan yang melampau tapi aku jarang sekali nak terus telefon mengadu kat mak pak aku. Kadang-kadang after a few days, weeks or months baru aku cerita. Maybe that time perasaan aku dah sejuk, and penceritaan aku just untuk maklumkan saja. Bagi aku fikiran yang positif adalah perkara paling penting. Fikiran yang positif menentukan hala tuju hidup kita.


Think in +ve ways,
Love,
Wanie


No comments:

Post a Comment

The sadness thing in your life

Just a quick update as a reminder to myself Its really hard to accept that life as a fat woman actually. Hahahaha For the 1st time aku merun...