19 April 2012

Hapus PTPTN

Dua tiga menjak nie, aku tengok makin menjadi-jadi pulak pasal nak hapuskan PTPTN. Memulai aku cam tanak amek tahu je, nak buat derk aje! Tapi bila tengok berita pagi ke malam ke... dalam paper laa....kat status FB pon sama. Asyik2 pasal nak hapuskan PTPTN.

Pelik aku tengok manusia nie... semua menda nak free aje. Hamboih2x! Kalau duit tue bleh turun dari langit, kita yang menusia nie leh ngutip cam ngutip daun, takpe la jugak kan? Ini tak, yang layak potong income tax pun sanggup lari, tanak bayar. Abes tuh camne korang nak hapuskan PTPTN. Mana Kerajaan nak kutip duit tanggung hidup korang yang mewah tapi semua menda nak FREE. Patutlah manusia nie dikatakan tak tahu dek untung. Tak bersyukur. =( sedey kan?

Kononnya korang nak Sistem Pendidikan yang percuma, cukuplah2 wey since dari Tadika sampai laa ke SPM, asyik nak menda percuma aje. Iyer, korang kena bayar bape2 hengget masa awal tahun tu... Takkan nak berkira kot? Ilmukan takde nilai harganya beb! Pastu bila dah cemerlang, masuk Uni pulak. Mak ayah tak mampu, jadinya korang kena la bertanggungjawab dengan ilmu yang korang nak itu. So korang dah pi sign agreement PTPTN. Sapa yang arahkan yer? Tangan sendiri kan? Niat sendiri kan? Tanggungjawab sendiri kan? Takkanlah dah besar panjang gitu, otak masih tak matang kan? Haiiii...bercinta bleh, berfikir secara logik takkanlah tak mampu. 

Dari sudut pandangan akulah, yang pernah menjadi student dan masih belum habis bayar lagi pinjaman PTPTN nie... menjadi student PTPTN nie lebey loaded daripada bekerja dan makan gaji sekarang. Betul tak kawan-kawan? =) Aku dulu cuma dapat RM 3,300.00 untuk 3 tahun. Jadinya setiap semester, aku akan dibayar separuh untuk yuran dan bapak aku perlu top-up lagi separuh untuk bayar baki yuran. Setiap semester ye. Oleh itu, dikalangan kawan-kawan aku, hanya aku yang kurang mampu masa belajar. Duit pon ada seadanya aje. =( Tapi Alhamdulillah sebab rezeki bapak aku yang ada pada masa itu dapat menampung anak-anaknya yang masih belajar. Dan juga terima kasih kat PTPTN sebab tak memilih aku sebagai penerimanya walaupun rayuan telah dibuat, sebab aku tahu betapa besarnya tanggunggan yang aku kena bayar walaupun dengan amaun nie dua kali bayar dah boleh settle. Pepaham je la aku nie..... 20 kali bayar pon blom tentu leh settle. Ahakssss!

Jadinya kita terbang ke kasut kawan-kawan aku pulak yang meminjam lebey daripada RM 20,000.00. Besarkan jumlah yang perlu dipikul, itu belum lagi termasuk Kos Pentadbiran yang dikenakan. Bayaran balik pinjaman yang hampir RM 200.00 boleh menjadi bebanan yang besar bila tidak cuba dilunasi sedikit demi sedikit. Pada pendapat aku, PTPTN bukanlah satu badan yang kejam tapi kadang2 kita lagi kejam dengannya sebab tak bayaq hutang hokey! Takkanlah nak tunggu PTPTN act macam Ah Long kot baru nak gedik2 pegi bayar kan?

Camni la...apakata kita fikir kedepan, seandainya kita tak bayaq PTPTN nie macammana adik2 kita...anak2 kita... yang satu hari nanti nak sambung belajaq tapi tak mampu sebab PTPTN dah takde. Dengan faktor kos hidup dan ekonomi yang semakin meningkat, bagaimana kita yang berpendapatan sederhana nie nak menampung segala bebanan? Alhamdulillah skang Kerajaan masih mengekalkan PTPTN nie, sekurang2nya mak bapak kita tak risau dan tak penat membanting tulang untuk mendapatkan duit bagi menampung kos tersebut.

Apa2pon kepada individu yang mintak supaya PTPTN nie FREE.. fikir2kanlah takkan semua menda nak FREE kot? Macammana la putaran ekonomi kalau ko asek nak menda free aje. Kita bukan dok zaman batu lagi, kalau time tu leh la ko petik je daun tepi jalan balik wat masak lemak kot. Memula minta PTPTN je hapus sebab nak EDU FREE, lama2 kang ko leh mintak RUMAH FREE, BINI FREE, KETE FREE, MAKAN FREE...ye laaa...FREE tue kan menarikkkk...... Manusia2...tak pernah nak bersyukur.


Love,

Wanie

No comments:

Post a Comment

The sadness thing in your life

Just a quick update as a reminder to myself Its really hard to accept that life as a fat woman actually. Hahahaha For the 1st time aku merun...