01 March 2014

Jom Kenal My Family

Assalamualaikum wbt,

Tetiba ari ni dok saja2 lepas sidai baju, tringat nak bercerita pasal my family, wpn sebenarnya dah half pon taip post pasal Superstar Libra. Nanti ai continue. 

Mmm being so far from my family, buat kita appreciate our family betul tak. Kalo dok dkt, ada je nak gaduh. Hu3. Mengenali my family, we ols mmg ditakdirkan pelik tp sebenarnya tak. Pelik tu bukan apa, muka serius sangat. Mcm sombong. Berlagak. Demand. Tapi as usual la, tak kenal maka tak cinta. Rasanya our face reaction tu adalah cara self-defend. Seolah2 kami beware dengan apa yg mendatang. Tapi sebenarnya takkkk.... Kami sangat peramah. Kang org lain boleh cabut lari bila bsembang sbb tak larat nak sembang. Hu3. Orang yang tak kenal mmg for the 1st time tgk my parent, they will said my parent ni serius and garang but btul2 kenal, isk3 mak pak hang nie weng jugak nooo.. Ha3. Thats y ada kawan2 aku yg pi melawat rumah aku wpn aku tadak kat sana sbb p sembang ngan mak pak aku. Boley gitu?? 

Setiap kali hari raya, aku leh katakan muka yg datang raya is muka2 yang sama. Muka2 yang aku kenal. Sbb aku nie over peramah, mula2 tgk mmg diam and menjeling tp kejapppp.. Bila aku mula bcakap, mau terburai perot budak2 tu. Tu sbbnya kawan2 adik2 aku jadi kawan aku. Ada yang tanya, kak hang ada tak, kami rindu la nak sembang ngan dia. Hah koo.. Bkn gegurl tau tp boboy... Adik2 kan.. Layankan aje...

Parent aku pon macam tu. Kuat gelak. Wpn dorang seyes. Adik2 aku pon bermuka kelat gak, nak buat macam mana baka cmtu kan? Hi3. Atleast we ols bukan talam dua muka kan?? Depan bmuka manis tapi belakang, Nauzubillah. 

Lagipun kami sangat orang kampung sebenarnya, org2 yang tak penah pegi umah aku memang takleh nak imagine how kampung I am actually... Ha3. Sbb aku ni nampak mcm town sikit, uptodate with so many things. Ini disebabkan aku rajin membaca, aku ske benda2 yang terkini. Wpn hakikat yg sebenar, aku orang kampung. Aku kalo duduk umah mak aku, ari2 still pakai kain batik. Sampai makcik2 yang datang cakap, aih kita pon tak pakai dah kain batik, ada jugak org muda yang pakai kain batik lg. dats y aku cakap, aku ni kampung. Rumah aku pon dulu berjiran dengan bendang, pokok getah and oso kelapa sawit. Itu sbb aku reti hal2 yang pelik nie. Dari segi mata luaran, memang nmpak mcm we got everything, tp nan hadoo, just cara pmbawakan diri. Cara bersosial kami. Pak aku sakang pon aktiviti harian dia, is pegi bendang. Bukan memantau ye. Sebab pak aku buat bendang sendiri. Pekerjaan semasa pak aku ialah pesawah. Kadang2 sampai aku terpikir, family aku sangat kampung, bolehkah orang menyesuaikan diri. Yela wpn rumah batu tapi kami buat sendiri keja2 kampung. 

Pak aku seorang yang suka berjimat and menabung, hasil titik peluh dia la yang buatkan kami semua boleh rasa lebih daripada orang lain. Dia berkorban masa muda dia untuk dia achieve semuanya dimasa tua dia. So he deserves what he gets now. Sbb kami bukan bketurunan org kaya or what so ever. Dan bukanlah kaya as per org anggap. We just got what we want which is the balance of life.  My family member background is diorang wat kerja kasar utk menampung their life. 

Honesty is the best policy, be honest with yourself and others, you will get what you want even its hard and take a time. Tapi worth it what if you are a patient person. My parent ni jenis honest person, if yes, they will said yes, if no, no la jawabnya but with a strong reason. Thats y dorang bukan jenis judge a book by its cover, dorang akan kenal2 dlu. Adik laki aku selalu bawak balik kawan2 yang kadang2 kami pon tak pernah kenal and jmpa but Alhamdulillah until now dorang leh jadi family frens. Ada one couple ni, his wife is Japanese with 3 kids. Every hari raya they will come and visit us on hari raya, his wife cakap ni rumah wajib utk dtg raya. Ha3 so funny of them. Ai pon dah jadi their frens too. Thats y I said we are open to everybody, insya Allah we can get along with anyone. We dont have money to share with, but we just offered relationship to be tie up. Thats all. 

Okla thats all, I nak pergi siap2. Jap lagi nak pegi lepak kat Kulcats. Anyone? Come and join me. Hi3. 


Lotsa love,
Wani Othman 

No comments:

Post a Comment

The sadness thing in your life

Just a quick update as a reminder to myself Its really hard to accept that life as a fat woman actually. Hahahaha For the 1st time aku merun...