27 August 2013

Kewangan Always Be The Main Issue In Life

Assalamualaikum wbt,

Hi!

Im back again after a few days missing. Hihi! Took a relax and settled a few thing in my daily work. I had been thinking that nak post an entry regarding financial. I am not the best and good in managing my own financial. Seriously I am a very good as a moneyspender or a shopaholic. Damn too addicted in shopping. 

Kalau setakat shopping without jejalan, tak ape la jugak kan tapi aku jugak actively as a traveller. Huwaaa! So uols tahu kan macammana gentingnya financial problem saya. Hahahaa! Yang positif, positiflah. Yang negatif tu, toksah nak habaq lah kan. Seb bek dorang tak call SPRM untuk check my financial statement. Abis kuat pun ayat dorang, pow duet mak or abah dia la tu. Family ada kemampuan. No problem at all pasal duet. 

Woih gila ka apa, after 5 years working aku still nak pow duet mak pak aku. Kan? Aku anak sulung kot. Nak makan penampaq mak pak aku ke kalo asyik2 nak mintak duet depa. Pada-pada la korang. Kadang2 aje.. Once a year. I tried not to libatkan my parent semampu yang mungkin. Lagipun pak aku dah tak kerja and no monthly pension. Jadi, tak senang sangat pun. Cukuplah untuk perbelanjaan bulanan dia. Insya Allah. 

Mana aku dapat duet pegi travel hampir setiap bulan sebelum aku stop awhile sebab feels bored bila terlalu berjalan. Stop tu hanya bermaksud tak naik flight je kot. Hahaha! Yang lain ON lagi. Duet tu adalah my savings. Totally my savings. So my savings up and down la setakat nie, kadang2 ada kadang2 kurang. Hihi! From my monthly salary, aku try to allocate 20% from my gross salary into my savings. Aku tak guna konsep standing instruction bank tapi aku directly potong through payslip. So memang payslip aku sangat BURUK. And I totally dont mind. Whatever! After a few years aku akan topup my savings seiring dengan kenaikan gaji. Alhamdulillah. Kadang2 mengah jugak dengan kekangan kewangan, tapi aku berniat untuk kegunaan yang baik2 saja, so Alhamdulillah. 

Thanks untuk quiry kewangan aku secara berdepan. And thanks a lot kepada yang tanya secara tersirat and tersentap, I can explain it as long as it is a positive inquiry to me. Me, also dont mind if somebody want to see my monthly expenses sebab tak percaya how can I survive monthly-alone-single-shopaholic-maniaceater-topspender-traveller-pemborosgila in Subang Jaya? Alhamdulillah Allah sahaja yang mengetahui. 

Knowing me, I am a project by project girl. So saya mesti plan for a money untuk setiap project. Setkan matlamat untuk achieve. Plan to achieve. Buat your own benchmark. Put a monthly plan. I dont have lump-sum money yer untuk sesuatu project. Ingat aku nie grup "wan"2 ker hah? You have to know ur kemampuan dulu. Kenalpasti keperluan. Tinggalkan kehendak. Aik, dah macam subjek Ekonomi pulak dah aku nie. Hahaha! Aku nie macam dahulukan kehendak aje sebenarnya. Adoii ai, takla.. Keperluan la sayangggg oiiii! 

I love to plan my money well. Rasanya i kena jadi macam dulu. Hahaha! A money-planner. Sobs sobs sobs! So korang punya monthly expenses camne pulak? Okay ker? Ada apa2 nasihat tak? 


[p/s: i am trying to cheer me up. Aku nie jenis super-easy-annoyed-sulky-easilycover-childish-pampered-gurl. Until now. Even alone. Buruk!]

Lotsa love!
And I meant it.
Wani Othman

No comments:

Post a Comment

The sadness thing in your life

Just a quick update as a reminder to myself Its really hard to accept that life as a fat woman actually. Hahahaha For the 1st time aku merun...