20 February 2011

19.02.2010 - urusan dan menguruskan

Memandangkan aku memang nak balik minggu lepas. So balik la aku kerumah di kampung. (skang pon masih rasa kengantukan lagi).

So pepagi bute lagi mak aku dah kejut,suh bangun n mandi. Pastu pegi umah Tok, sebab nak mandikan dia. Masa aku pegi...Mak aku ngan Maksu tengah mandikan Tok. Dah make-up2 bagi wangi n cun, aku tolak la wheelchair dia ke depan. Nak suapkan nasik lemak pulak. Memang dia xkenal pon aku nie sapa. X hengat bukan sikit2 tapi memang x hengat langsung. At all. Tok skang bukan nyanyuk tapi apa yang dia cakap semua merepek meraban dah. Paksu aku cakap memory card dia dah takleh nak read, macam kena virus aje. Apa yang dia ceta, semuanya berlatar belakangkan zaman 50-an rasanya. Hoho!

Tengahari sket kami rushing ke Sungai Petani, melawat arwah ayah tiri mak pulak yang meninggal pada paginya. Mengiringi jenazah utk pejalanan terakhir Arwah di dunia. Masa sampai disana, jenazah dah selamat disembahyangkan dan nak dibawa ke kubur. 1st time aku tengok Pak Imam yang bacakan talkin dengan terisak-isak menahan tangis. Sebak dada aku. Walaupun ringkas dan cepat tapi bacaan itu sangat menyentuh rasa hati. Al-Fatihah kepada arwah ayah tiri mak aku. Amin.

Berbalik kepada ceta Tok aku tadi, huhu...semua orang letey sebab tak cukup tido. Mana taknya Tok aku langsung tak tido. Lebey 12 jam. Tak tahu kenapa. So kami decide wat shift la. Yela yang len memerlukan rehat, sebab depa dah seminggu kurang rehat. Tok aku plak, tetiba banyak la pulak idea nak bercakap. Usually kurang sebab dia dah tak dengaq. Tapi semalam....hadoii...macam-macam yang kami kena dengaq. Ada yang lawak...dia xsedaq tapi kami nie yang gelak terbahak-bahak. Contohnya masa kami dok sembang keliling dia..tiba2 dia tunding jari kat mak aku, dia cakap "..iskk...besaqnyaa...goreng pon sedaappp nie". Dia ingat mak aku tuh ikan. Haha! Lepas tuh skali lagi time cucu2 dia pulak bersembang, si adik aku nie dok tergelak-gelak..tiba2 Tok aku cakap.."..macam anak tupai laa...". Hahaha! Adik aku dah ghope tupai kot agaknya.

Akhirnya sampai ke pagi ari Ahad baru Tok aku nak tidoq. Lepas tuh kalo dia baring sesorang dalam bilik, mesti kena ada yang teman. Kalo tak makin kuat la meracaunya tuh. Tapi nie la ibadah kita kepada orang tua, walaupun berat mata memandang dan berat lagi bahu memikul, nie la dugaan kepada kita untuk menanganinya. Nanti aku nak buat entry khas untuk beberapa orang dalam keluarga aku. Untuk pedoman kepada kita yang masih muda nie.


Love Lady Wanie

No comments:

Post a Comment

The sadness thing in your life

Just a quick update as a reminder to myself Its really hard to accept that life as a fat woman actually. Hahahaha For the 1st time aku merun...