28 November 2012

Obesiti @ Gemuk

Salam / Morning uols,

Breakfast apa pagi nie? Nasi lemak ker roti canai? Aku just breakfast oat ngan milo 'o' w/out gula ngan roti wholemeal bakar or pape je yang ringkas. Di opis, we ols yang berpangkalan di MEJA PUAKA tue tengah berdiet. Insya Allah diet dengan tabah dan redha hati. Insya Allah. Aku ingin cuba sedaya-upaya aku. Hmmm.... maklumlah obes kan?? So lunch hour plak, kitorang memang makan bubur aje... Name it uols nak bubur ape... Pakai main campak2 aje but masih menyelerakan la. Haish! Jangan nak berangan makan dalam mangkuk yang penuh yer. U only got one small bowl aje for lunch. And Alhamdulillah! Setakat nie perot aku makin menyesuaikan diri.

Refer back to Wikipedia, maksud obesiti itu sendiri is pengumpulan lemak berlebihan yang menimbun di dalam badan seseorang. Bahasa yang mudah dan ringkas, obesiti is GEMUK lah. =) 

Jangan sentap yer! Bcos I wrote this post is specially dedicated to myself. 

So untuk mengira uols berada dikedudukan mana satu, uols perlu mengenali terlebih dahulu apa itu BMI. So lets us learn bout it 1st, Indeks Jisim Badan (BMI) (bahasa Inggeris: Body Mass Index) merupakan formula untuk menilai berat badan serta berkait rapat dengan ketinggian seseorang itu. BMI merupakan pengukuran tidak langsung komposisi badan kerana ia amat berkaitan dengan lemak yang terdapat dalam berat badan serta ketinggian seseorang individu itu.

Indeks Jisim Badan
StatusBMI
KurusKurang 20.6
Normal20.7 - 26.4
Gemuk26.5 - 30.9
Obesiti31.0 - 45.2
BahayaLebih 45.3
Jika anda ingin tahu berat badan serta ketinggian anda itu menepati ciri-ciri berat badan yang ideal atau tidak, anda boleh menggunakan pengiraan BMI seperti berikut:

Ukur berat badan anda dalam kilogram (kg) dan tinggi dalam meter (m):
BMI   =   
berat(kg)
------------------------------
tinggi(m) x tinggi(m)

Setelah mendapat keputusan BMI, anda bolehlah melihat carta di sebelah kanan bagi menentukan sama ada anda tergolong dalam kategori gemuk atau terlalu kurus.

So dah tahu kan digolongan mana satukah anda... Hmm, jom kita fikirkan apa tindakan/ aktiviti yang sesuai boleh kita buat untuk mengimbangi diet dan berat badan kita. FIkir2kanlah. 


Love,
Wanie

No comments:

Post a Comment

The sadness thing in your life

Just a quick update as a reminder to myself Its really hard to accept that life as a fat woman actually. Hahahaha For the 1st time aku merun...