25 April 2011

Dipimpin atau Memimpin. Yang Mana Satukah Anda?

Dipimpin atau memimpin. Mana satukah sikap anda? Atau korang ada kedua-dua sikap sekaligus. Dalam diri aku, yang aku sedaq la kan? Since dari zaman sekolah lagi, aku suka dipimpin. Sesuai dengan identiti seorang perempuan kan? Aku agak kurang berbakat dengan sikap atau kemampuan untuk memimpin. Walaupun dizaman sekolah aku pernah jadi Ketua Kelas atau Pengawas, namun ciri-ciri tersebut tidak ada dalam diri aku. Sehinggalah aku masuk ke dunia pekerjaan sekalipun, aku masih tidak menggemari sikap atau ciri-ciri memimpin. Aku lebih suka menjadi anak buah dalam bahasa yang mudah.

Macammana pulak dengan korang?



 Sifat Pemimpin nie sebenarnya lahir sejak kecil lagi? See pitcha diatas, walaupun anak itu masih kecil tapi mampu untuk memimpin saf dewasa. Jangan lihat dari sudut kelayakan sebagai Imam tapi lihat dari kemampuan diri dia. Tak kira siapa pun orang itu, andainya dia berbakat, bakat itu bisa dilihat sejak kecil lagi.

Pemimpin yang berkarisma pula adalah individu yang berjaya mengawal dan meletakkan semua individu dibawah kawalannya. Kalau refer kepara persekitaran pekerjaan kita, bos kitalah yang mempunyai sifat itu. Mampu meng"adapt" semua emosi, perasaan, tingkahlaku dan sifat pekerja dibawahnya. Aku tidak mempunyai kemampuan sebegitu.


Yang dipimpin nie kebiasaannya pekerja atau anak buah la kan? See ilustrasi diatas nie. Lawak kan? So yang mana satukah anda? Atau kedua-dua sifat anak ada? Hmm..sebenarnya kita ada kedua-dua sifat kan? Cuma mana yang paling menguasai kita kan? Sebab kita mungkin telah memimpin adik-adik kita dan bakal memimpin anak-anak kita setelah kita dipimpin oleh ibu ayah kita satu masa dulu. Pimpin itu lebih dulu lahir dan dipupuk dalam keluarga kita sendiri. Insya Allah. Ini adalah pendapat saya, anda bagaimana?

Love Lady Wanie


No comments:

Post a Comment

The sadness thing in your life

Just a quick update as a reminder to myself Its really hard to accept that life as a fat woman actually. Hahahaha For the 1st time aku merun...