07 July 2011

Red Velvet II

Again, how to make Red Velvet Cake on your own? Senang aje. Now kan dah ade dijual TEPUNG RV. Murah and affordable. For the 1st time, semalam aku try wat after sangat eksaited amek tepung tuh dari Illiyana Hani. Tokey tepung. Thanks to Allah sebab kenalkan kami.

Korang jangan ingat once dapat tepung tuh, leh campur2 dengan air and bake it. Sorry dear, it is not soooo easy for people yang mim lam sin. Hiks Hiks! Its just a tepung and you people, kena la baca CARA-CARA tuh dengan LOUD AND CLEAR. Hahaha!

How to bake it after you get the flour?

1) Korang kena wat BUTTERMILK dulu. Apa tuh buttermilk? Sebenarnya aku pon taktau gak. Tapi aku dah stadi awal-awal lagi resepi2 lain RV nie, so dah tau. FULL CREAM MILK (satu cawan) + satu sudu besar PERAHAN LEMON. Then perapkan for 15 minutes, meanwhile........

2) Opss, guna CAWAN YG SAMA untuk sukat semua ingredients. Sesambil tuh, panaskan OVEN to 170 ye... Lain, amek 2 sudu besar COCOA POWDER + 1 sudu besar (for me) SERBUK PEWARNA MERAH MENYALA (I guna kaler nie aje, but it turns to nice color). Yeah! Put aside la campuran nie.

3) Sambung lagi keje kita... In the mixing bowl, campurkan 1 CAWAN BUTTER + 1 sudu kecik GARAM (agak2 la ye) -- PUKUL sampai kembang. Then masukkan 3 BIJIK TELUR AYAM yang dibasuh (penting kan kita makan mende bersih je), masuk satu persatu sambil whisk.

4) Dah agak sebati, masukkan pulak campuran COCOA + 1 sudu kecik ESEN VANILA tuh. Pukul dengan lembut bagi sebati. Pastu masukkan mende terpenting iaitu BUTTERMILK + TEPUNG RV. Selang seli ye. pukul lagi until uols nampak adunan tuh sangat mengghairahkan!

5) Sebelum nak akhiri pukulan tuh, guna small cup untuk wat bancuhan 1 sudu kecik SODA BIKARBONAT + 1 sudu kecik CUKA. Campuran nie akan berbuih, so cecepat kacau dalam adunan tu ye. Wangi dan sangat tidak sabar untuk masuk dalam oven. Bakar 40 plus +/- 10 minit lagi.

Amacam korang? Dah meleleh air liur tak? Aku nye kek dah HABES. Ada kerak2 kek je kat umah. Balik nanti ratah itu aje la :-)
Semua resepi diatas insya Allah tak silap walaupun aku COPY dari INGATAN aku aje. Aku dah hafal sebab over suka tau!

Ape? Camne ngan topping plak? Aku beli tepung tuh, dia bagi sekali resepi untuk kek and topping. Tapi aku tak guna resepi topping tu. Nak kurangkan kos la kononnya... Ahaks!

1) Aku guna 250 gm CREAM CHEESE jenama TARTURA + 80 gm GULA AISING and mix until lembut dan gebu ye. Pastu tambahkan 1 sudu kecik ESEN VANILA + 180 ml WHIPPING CREAM. Whisk again until betul2 lembut dan GEBU! Halus la kiranya. Done!

2) Decorate it by urself! Taste it!

Selamat mencuba!

Love,
Wanie

1 comment:

The sadness thing in your life

Just a quick update as a reminder to myself Its really hard to accept that life as a fat woman actually. Hahahaha For the 1st time aku merun...