11 July 2011

Roti Jala Pink Velvet

Seperti yang aku bilang dalam entry lepas yang aku nak wat Roti Jala, YES aku dah berjaya untuk buat. Thanks to recipe yang di Google, oso TQ to myself sebab mampu kan nak wat roti jala sendiri! It was my 1st time ever, make my own roti Jala. Sure korang gelak bahak2 kan? Ek eleh senang je, poyos kan? Hmm, tak kesah la cos even Im a single person, I proved to myself that I can cooked. Yeee haaa!

Instead of KUNING, aku gunakan RED a.k.a PINK. Nice kan? Diff sikit dari orang len, so pas nie kalo ade roti jalan kaler PINK camni. Diorang dah amek hak cipta aku gamaknya (aku xpenah nampak lagi ye kaler merah/pink ni dipasaran).

Apa bahan2 nye yer? Aku guna 2 cawan TEPUNG GANDUM + 1 cawan SUSU CAIR/SANTAN + 1 cwn AIR + 2 biji TELUR + 2 camca MENTEGA + 1 sudu kecik GARAM sesedap rasa korang. Blendkan sampai halus. Then tapis dulu adunan. Sebab nanti kot2 bahan-bahan yang xhancur akan sumbatkan lubang acuan itu. Hmm, then pepandai la korang nak imbangkan tahap keCAIRan bancuhan tersebut. Ok.

Nape JALA itu BESAR2 a.k.a KASAR2?? Sebab kalau zaman dulu guna acuan BESI, memang jala tuh akan jadi halus dan cantik. Tapi kan zaman skang acu nye lubang tuh BESAR, maka kembangnye berganda la. Yang penting OK la ditekak aku, yang dihidang bersama KARI AYAM + KENTANG. Yummy!!


Bancuhan tepung berwarna PINK


Tak cantik tapi ada corak ROSE


Asalkan jadi, sedap dimata dan tekak


Selepas digulung, tak sabar nak makan....Nyum3!
p/s : Resipi untuk orang bujang.


Love,
Wanie

2 comments:

  1. Cik Fani mmg x lari dgn warna pink nyer. Lps ni abg iman leh gi umah cik fani mkn pink roti jala.....:)

    ReplyDelete
  2. Bleh tadak hal laa...Bila nak wat open table kat umah baru? Nanti saya gi tebarkan jala pink nie. Amacam? Tapi sekilo tepung je ok? Kang dah nampak ghope macam makcik2 pulak....Huhu!

    ReplyDelete

The sadness thing in your life

Just a quick update as a reminder to myself Its really hard to accept that life as a fat woman actually. Hahahaha For the 1st time aku merun...